fern plant

Hyvän pa­lau­tu­mi­sen ideologia

Olen kovasti mieltynyt aja­tuk­seen siitä, kuinka unta, tuota elin­tär­ke­ää ta­pah­tu­maa, olisi hyvä val­mis­tel­la jo edel­tä­vä­nä päivänä.Tähän aja­tuk­seen poh­jau­tuen olen vuosien saatossa koostanut oman­lai­se­ni, minulle toimivan päi­vä­ryt­min, joka huomioi koko­nais­val­tais­ta pa­lau­tu­mis­ta aamusta iltaan. Listaan tähän päiväni kulun, mutta painotan että tämä rytmi ja nämä tavat sopivat minulle ja olen testannut niitä ja lukuisia muita keinoja vuosien ajan. Rytmit ja keinot ovat kovin yk­si­löl­li­siä, tässä sinulle ins­pi­raa­tio­ta, joka voisi auttaa sinua ra­ken­ta­maan oman­lai­se­si ihanaa ja pa­laut­ta­vaa unta, ja elämää ruokkivan päi­vä­ryt­min ja rutiinit!


Suun­nit­te­le ja ai­ka­tau­lu­ta arkeen taukoja eli pa­lau­tu­mis­ta jokaiseen päivän vai­hee­seen. Miksi näin? To­teut­taes­sa kehoasi jatkuvaan rentoon hyvänolon ja läsnäolon tun­tee­seen, kehon on helpompi omaksua ja ylläpitää virtaavaa rytmiä eikä vain sa­tun­nai­ses­ti yrittää päästä siihen silloin kun se saa pienen tauon tätä varten. Lisäksi sään­nön­mu­kai­suu­den johdosta keho oppii vaatimaan ren­tou­tu­mis­ta, läsnäoloa ja pa­lau­tu­mis­ta tarpeen tullen eri­lais­ten viestien ja tun­te­mus­ten avulla, vaikket sitä osaisi itse heti huomioida. Näin opit samalla kuun­te­le­maan kehoasi ja vas­taa­maan paremmin sen tar­pei­siin.


Eli kyllä suun­nit­te­le jokaiseen päivän hetkeen pa­laut­ta­vat rutiinit: aamuun, päivään ja iltaan

1633254533971_Hyv%C3%A4n%20palautumisen%20p%C3%A4iv%C3%A4-me.png

Aamun pa­lau­tu­mi­nen


Kuu­los­te­le ja tun­nus­te­le oloasi, mie­lel­lään jo sängyssä. Miltä mielesi tuntuu, miltä keho tuntuu. Onko olosi levänneen virkeä, väsyneen jäykkä vai jotain siltä väliltä. Olo­ti­las­ta huo­li­mat­ta, päätä antaa päi­väl­le­si paras energia, mutta huomioi olotilasi päivän todo-listan suhteen; vaaditko itseltäsi isoja pon­nis­te­lu­ja vai olisiko tänään syytä ottaa kevyemmin. Tämä asia on tärkeä, ja huomaan heti, jos jätän tämän pienen läsnäolon hetken aamusta pois ja säntään suinpäin pää kol­man­te­na jalkana hommien pariin. Tästä hetkestä saan jon­kin­lai­sen rauhan päivään, ja josta on helppo jatkaa tasaisen lempeästi kohti työpäivän aloitusta.

Päivän pa­lau­tu­mi­nen


Aseta päivälle saa­vu­tet­ta­vat ta­voit­teet

Miten palautua työ­päi­väs­tä, tai pi­kem­min­kin auttaa kehoa vä­hen­tä­mään työpäivän kuor­mit­ta­vuut­ta?

Suun­nit­te­le päivääsi, mitä haluat saada aikaan ja tee teh­tä­vä­lis­ta, jossa on yksi tai muutama tärkeä asia, mitkä haluat hoitaa päivän aikana. Ihan totta, listan ei tarvitse olla sen pidempi. Voit ajatella, että jos ehdit listaasi pi­dem­mäl­le, ne ovat sitten pelkkää plussaa ;) Nykyajan tahti saattaa olla monelle meistä liian kova, joka aiheuttaa usein aivosumua ja kiireen tuntua ilman, että saat asioita aidosti aikaan.


Pa­lau­tu­mi­nen työpäivän aikana

Tun­nus­te­le silloin tällöin mil­lai­sel­la ener­gial­la hommat etenevät ja millainen fiilis, flow-tila sinulla on. Kulkeeko työ ja kukkiiko mielesi? Jos ei - katkaise työ vä­lit­tö­mäs­ti ul­koi­le­mal­la, ja­loit­te­le­mal­la ja hakemalla juomalla la­sil­li­nen vettä, hen­git­tä­mäl­lä tie­toi­ses­ti. Pa­him­mas­sa sumussa teen hen­gi­tys­har­joi­tuk­sen. Hyvä esimerkki har­koi­tuk­ses­ta löytyy esi­mer­kik­si täältä >> 


Pa­lau­tu­mi­nen työpäivän jälkeen

Työi­päi­vän jälkeinen pa­lau­tu­mi­nen on itselläni se hetki, jolloin vii­meis­tään törmään vä­sy­myk­seen ja huonoon pa­lau­tu­mi­seen. Jos ilta tuntuu pelkältä sel­viy­ty­mi­sel­tä, voin olla varma, että nyt on mennyt liian lujaa ja on syytä tar­kas­tel­la tulevien päivien ohjelmaa hieman lem­peäm­pien lasien läpi. Kuu­los­te­le siis taas hetki olotilaa, oletko aivan rät­ti­pok­ki­puh­ki, vai onko olosi mukavan energinen ja jaksatko kiin­nit­tää huo­mio­ta­si lasten kanssa tou­hua­mi­seen, kodin asioihin, ruo­an­lait­toon tai jopa vii­kon­lo­pun suun­nit­te­luun.


svg+xml;base64,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

Il­ta­ru­tii­nit parhaan pa­lau­tu­mi­sen vii­meis­te­li­jöi­nä


Tämä on yksi lemp­pa­riai­heis­ta­ni! Voisin puhua ren­tout­ta­vis­ta ja rau­hoit­ta­vis­ta il­ta­ru­tii­ni­neis­ta vaikka ja kuinka paljon! Ja jos saisin päättää, iltani kes­täi­si­vät useamman tunnin pidempään. Nyt ne meinaavat loppua kesken kun haluaisin mahduttaa kaikki mah­dol­li­set hy­vää­te­ke­vät rutiinit sinne. Okei, tässäkin tuli yksi tärkeä pointti. Minä to­del­la­kin nau­tis­ke­len ja fii­lis­te­len il­ta­ru­tii­ne­ja. Se on myös tärkeä asia aivoille ja keholle, joille opetan näitä rutiineja ja niihin rea­goi­mis­ta: syvää hyvää ren­tou­tu­mis­ta.


Ideana tässäkin on se, että rutiinit toistuvat illasta toiseen, ja rytmi pysyy samana. Rytmin nou­dat­ta­mi­nen on todella tärkeää kun opetamme kehoa ren­tou­tu­maan ja terveyttä ruok­ki­vaan uni-val­ve­ryt­miin. Keho alkaa oppimaan, ja työs­tä­mään rau­hoit­tu­mis­ta ja nukkumaan menoa - eli hel­pot­ta­maan sinun elämääsi.


Kun rutiinit ovat sinulle mieluisia ja saat niiden kautta vi­ri­tet­tyä mukavan tunnelman, olet jo me­nes­tyk­sen partaalla - rutiinit tuovat tur­val­li­suut­ta, jota keho ja mieli kaipaavat le­vol­li­sem­piin uniin ja pa­lau­tu­mi­seen.


Havina Heal

050 584 1252

susanna@havinaheal.fi

Viertola, Vantaa

Tutustu lisää

© Havina Heal 2021. Kaikki oikeudet pidätetään.